تجارت بی تو بی B2B

تجارت B2B | تجارت مشاغل با مشاغل | تجارت بدون واسطه | معاملات الکترونیکی

تجارت بی تو بی B2B

تجارت B2B | تجارت مشاغل با مشاغل | تجارت بدون واسطه | معاملات الکترونیکی

پول درآوردن در خواب با کسب و کار الکترونیک

پول درآوردن در خواب با کسب و کار الکترونیک

داشتن درآمد همیشگی و به‌اصطلاح پول درآوردن در خواب، آرزوی هر فردی است. در این مقاله راه‌کارهایی برای داشتن درآمد جاری در کسب و کار الکترونیکی معرفی می‌کنیم.

 تجارت الکترونیک,کسب و کار الکترونیک

همان‌طور که کریستین وانگ (نویسنده و روزنامه‌نگار هکرلایف) می‌گوید: «در زندگی واقعی چیزی به‌عنوان ماشین دائمی پول وجود ندارد.» هر کدام از ما چند ساعت در روز زمان داریم و بیشتر وقت خود را صرف مشتریانی می‌کنیم که حاضرند بابت تخصص و خدمات ما هزینه پرداخت کنند. همچنین طبق تجربه دریافته‌ایم بر اساس زحمتی که می‌کشیم و زمانی که صرف می‌کنیم، چه حق‌الزحمه‌ای را مطالبه کنیم. مشکل از زمانی شروع می‌شود که اگر شما به هر دلیلی نتوانید یا نخواهید کار کنید، واریز وجه هم متوقف می‌شود.

  • ۲ روش برای استمرار درآمدتان در این اوقات وجود دارد:

۱‐ در مواقعی که کار نمی‌کنید، مهارتی بیاموزید که در پیشرفت کسب‌وکارتان تأثیر می‌گذارد و درآمد مستقیمتان را بیشتر می‌کند و نگرانی اوقات بیکاری‌تان را کاهش می‌دهد.

۲‐ محصولاتی تدارک ببینید که بتوانید از طریق تجارت الکترونیک به فروش بگذارید و چه در دسترس باشید چه نباشید، به مشتری تحویل داده شوند.

 تجارت الکترونیک,کسب و کار الکترونیک

شاید بپرسید آیا واقعا فریلنسر هایی هستند که درآمد مستمر را تجربه کرده باشند؟ باید بگوییم بله. چنین مواردی اتفاق افتاده و امکان‌پذیر است. در واقع این افراد کارهایی انجام داده‌اند و مسیرهایی تدارک دیده‌اند که واریز وجه به حسابشان جاری باشد. یعنی به منطقه‌ی امنی رسیده‌اند که با توقف کار، درآمدشان قطع نمی‌شود.

اغلب مردم ترجیح می‌دهند بابت خدمات سریع و در دسترس، پول پرداخت کنند. یکی از رایج‌ترین راه‌های تولید درآمد جاری، مشاوره‌ی آنلاین است. کاری که در اکثر مشاغل آزاد و در قالب حساب کاربری یا ارائه‌ی محصولاتی برای فروش عرضه می‌شود. می‌توانید تخصصتان را به‌صورت محصولاتی همچون کتاب الکترونیکی، دوره‌های آموزشی، ویدئو و... به فروش برسانید. ابتدا باید دانش‌ مورد نظرتان را کسب کنید، سپس محصولات را فعالانه تولید و عرضه کنید. در این صورت می‌توانید در خواب هم درآمد داشته باشید!

  • سایت کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید

توجه کنید که راه‌اندازی یک وب‌سایت عضوپذیر برای جذب مشتری و فروش محصول، می‌تواند گران باشد. همچنین حفظ کردن و مدیریت آن درحالی‌که وردپرس و دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا مدام در حال بروزرسانی هستند، می‌تواند به کابوس شما تبدیل شود.

افراد بسیاری هستند که هزینه‌ی زیادی صرف ساختن وب‌سایت می‌کنند؛ اما درنهایت به خاطر بروزرسانی سیستم مدیریت وب‌سایت، ممکن است تمام زحماتشان به باد برود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است دقت کنید که سایت شما با هر سیستم مدیریت محتوایی ساخته می‌شود، اصولی باشد. یعنی ابزارها و افزونه‌هایی (پلاگین‌ها) که با آن سیستم استفاده می‌کنید استاندارد باشند و با بروزرسانی به ایراد و مشکل برنخورند. در نتیجه اگر خودتان متخصص نیستید، به یک متخصص در کنار خود احتیاج دارید.

  • از سایت‌های شناخته‌شده الهام بگیرید

 تجارت الکترونیک,کسب و کار الکترونیک

myekco.com وب‌سایتی است که محتوا و ویدئوهای آموزشی و مفید کاربران را به‌صورت نامحدود ذخیره می‌کند و از قیمت حداقل ۲۹ دلار به بالا در هر ماه به فروش می‌گذارد. درواقع eKco اجازه می‌دهد هر کاربر، مهارتش را در قالب ویدئو و محتوا به فروش بگذارد و به‌صورت آزادانه با مخاطبانش در ارتباط باشد. داشتن ارتباط آزادانه با مشتریان بسیار حائز اهمیت است که eKco برخلاف دیگر سایت‌ها، این امکان را به صاحبان مشاغل می‌دهد. با این کار آن‌ها می‌توانند ارزیابی کنند که چقدر مورد پذیرش مخاطبانشان بوده‌اند و چه تغییراتی برای بهبود خدمات و کسب‌ و کارشان باید اعمال کنند.

مشتریان شما بابت هر آموزش یا خدمتی که ارائه می‌دهید، هزینه‌ای به حساب سایت واریز می‌کنند و بعد eKco بر اساس تعداد کاربران و دانلودهای انجام‌شده به شما مبلغ معینی پرداخت می‌کند و این پرداخت برای انواع فایل‌ها در مدت یک ماه و بدون قرارداد امکان‌پذیر است.

Udemy.com سایتی است که دوره‌های آموزشی مختلف را به فروش می‌گذارد و محیطی برای کارآفرینان ایجاد می‌کند که مهارت‌هایشان را ارائه و ارتقاء دهند. اما تفاوت‌هایی با سایت ekco دارد:

۱‐ در Udemy دوره‌های آموزشی به‌صورت تخفیف‌دار نیز عرضه می‌شوند.

۲‐ مخاطب و مشتری خصوصی برای کارآفرین وجود ندارد. یعنی اطلاعات تماس مشتریان فقط در دسترس سایت است نه صاحبان مشاغل.

۳‐ حداکثر حق‌الزحمه‌ی هر دوره‌‌ی آموزشی ۴۰۰ دلار است و امکان فروش بالاتر وجود ندارد.

۴‐ به ازای هر فروش، مبلغی به‌عنوان کمیسیون به سایت تعلق می‌گیرد.

۵‐ Udemy با ۷ میلیون مخاطب، برای آزمودن ایده‌های کسب و کار فضای مناسبی است.

۶‐ امکان آموزش رایگان یا کم‌هزینه برای تبلیغ نام برند یا کسب و کار نیز وجود دارد.

در واقع همان‌طور که کسب‌وکارتان را در وبلاگ‌ها یا شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنید، می‌توانید از سایت‌هایی مثل ecko و udemy هم بهره ببرید. البته دقت داشته باشید که بعضی از وب‌سایت‌های کسب و کار صرفا محلی برای بازاریابی هستند و شما به اطلاعات تماس مخاطبان دسترسی ندارید. پس لازم است راه‌های ارتباطی‌تان را معرفی کنید تا مشتریان را مستقیما در اختیار خود بگیرید.

  • فرد تأثیرگذاری (Influencer) باشید

تأثیرگذار بودن یک شیوه‌ی بازاریابی مثبت و بسیار الهام‌بخش است که مخاطبان را به‌سرعت به دنبال خود می‌کشاند و راه را باز می‌کند. وبلاگ نویسانی مانند کریستال وانتاسل و کلی میلر بیش از ۸۰ ویدئوی آموزشی وبلاگ‌نویسی منتشر کردند و سپس وب‌سایتی با هدف عضوگیری از فیسبوک با بیش از ۳۲۰۰ عضو تأسیس کردند.

 تجارت الکترونیک,کسب و کار الکترونیک

کریستال و کلی برای هر پست رپورتاژی که منتشر می‌کنند، ۷۵۰ دلار از کمپانی‌های بزرگی مانند Kraft (شرکت صنایع غذایی آمریکایی)، Disney (شرکت رسانه‌های گروهی آمریکایی)، Crayola (تولیدکننده محصولات هنری دستی) و دیگر برندها دریافت می‌کنند.

  • راز آن‌ها برای افزایش مخاطب چه بود؟

آمار زیر، ترافیک و بازدید وبلاگ کریس و کلی (CrystalandComp.com) را بر اساس Google Analytics در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد:

۲۸.۹۴ درصد از وب‌سایت پینترست (شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر)

۳۰ درصد از محتوای مطالب پست شده توسط خودشان.

۲۴.۲۱ درصد از طریق فراخوانی با ایمیل.

۲۲.۱۹ درصد از طریق فیس‌بوک. (آن‌ها ماهانه ۲۰۰ دلار صرف تولید محتوا در فیس‌بوک می‌کردند.)

۱۰ درصد از طریق جستجوی گوگل.

تجارت الکترونیک,کسب و کار الکترونیک 

  • چه راه‌های دیگری برای افزایش بازدید وجود دارد؟

۱- شرکت در گروه‌های مختلف، معرفی خدمات خود و همچنین استفاده از سایت‌های مشابه pubexchange.com (شبکه تبادل اطلاعات بین کاربران)

۲- گروه‌های وبلاگ‌نویسان که محتوا و وب‌سایت‌های همدیگر را تبلیغ می‌کنند.

۳- وب‌سایت‌های عضوگیری از طریق فیسبوک.

کریس و کلی به دلیل خبره بودن در زمینه‌ی وبلاگ نویسی و اصول سئو، بارها مربی وبلاگ‌نویسان دیگر بوده‌اند و سؤالات بسیاری از افراد را در این زمینه پاسخ داده‌اند و در نهایت تصمیم گرفتند تکنیک‌هایشان را در قالب یک کتاب الکترونیکی منتشر کنند. البته آن‌ها بارها برای مخاطبان فیس‌بوک و ایمیل خود، آموزش‌هایی ارائه داده و برای کلاس‌های آنلاین، زمان زیادی صرف کرده بودند. اما چون مخاطبانشان همگی در یک سطح علمی قرار نداشتند، تصمیم گرفتند تجربیاتشان را در قالب کتاب الکترونیکی منتشر کنند.

در کتاب Skyrocket Your Pageviews (انقلابی در بازدیدهای سایت شما) یاد می‌گیرید که چگونه از بخش Google Analytics، بازدیدکنندگان وب‌سایتتان را تجزیه و تحلیل کنید و آنچه را بیشتر می‌پسندند، دریابید. همچنین فرامی‌گیرید که چگونه از داده‌های جمعیت شناختی بهره ببرید، چگونه مطالب هدفمند با کلیدواژه‌های پرطرفدار منتشر کنید و بازدید سایتتان را افزایش دهید.

در واقع اکثر وبلاگ نویسان مستقیما از وبلاگشان درآمدی کسب نمی‌کنند. بلکه از طریق نویسندگی، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، حسابداری، مشاوره، مدیریت کسب و کار و... مخاطبانشان را جذب می‌کنند و بعد از راه‌های زیر به درآمد می‌رسند:

۱‐ نوشتن محتوا و مطالب تبلیغاتی

۲‐ تبلیغات در کنار وبلاگ

۳‐ قرار دادن لینک مرتبط در هر پست شامل کتاب‌های الکترونیکی، محصولات، آموزش‌های خاص، دستور‌العمل‌ها یا هر محصول و خدمت دیگری که وبلاگ‌نویس تشخیص دهد فروش خواهد کرد.

۴‐ آموزش برنامه‌ریزی برای زندگی، نمونه‌ای از کتاب‌های محبوب است که افرادی آن‌ را نوشته و بعد از طریق کلیدواژه‌های مناسب به اشتراک می‌گذارند و می‌فروشند.

  • درآمد مستمر امکان‌پذیر است اما...

بله! درآمد مستمر با انتشار کتاب‌های الکترونیکی و فروش محصولات، دست‌یافتنی ‌است اما این‌طور نیست که در کنار ساحل دریا بازنشسته شوید و دیگر هیچ‌وقت احتیاج به کار کردن نداشته باشید!

شاید از اولین خدماتتان درآمدی نداشته باشید. اصول فروش این است که ابتدا محصولاتتان را با قیمت کم ارائه کنید و بعد کیفیت و قیمت را افزایش دهید. دوره‌های بسیاری برای آموزش این موارد وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را فرابگیرید و کم‌کم دریابید که کلید موفقیتتان در چیست. این را بدانید که وبلاگ‌نویسان تأثیرگذاری که درآمد جاری دارند، به‌طور مدام مشغول توسعه‌ی محصولات جدید و تبلیغ آن‌ها هستند. همچنین این افراد عمدتا ثروتمند نیستند اما توانسته‌اند به شرایط زندگی خوبی برسند. شما هم می‌توانید با به اشتراک گذاشتن توانایی‌ها و مهارت‌های قابل فروش‌تان به درآمد برسید.

 تجارت الکترونیک,کسب و کار الکترونیک

  • برای پول درآوردن در خواب آماده‌اید؟

هر شخصی با هر تخصصی می‌تواند علم و اطلاعاتش را در قالب کتاب الکترونیکی، دوره‌های آموزشی، مشاوره، ویدئو، برنامه‌ریزی کسب و کار یا هر راهی به‌صورت آزاد منتشر کند. درست مانند هزاران فرد دیگری که این کسب و کار را تجربه کرده‌اند.

نکاتی برای رشد تجارت الکترونیک از طریق شبکه های اجتماعی

نکاتی برای رشد تجارت الکترونیک از طریق شبکه های اجتماعی

 

شبکه‌های اجتماعی دارای تأثیر فوق‌العاده زیادی روی رشد تجارت الکترونیک هستند. مهم این است که برندها بهترین روش متناسب با کار خود را پیدا کنند.

حضور پیدا کردن در شبکه‌های اجتماعی و تلاش برای جذب دنبال کننده و فالوئر، به منظور علاقه‌مند کردن مردم به یک تجارت الکترونیک کافی نمی باشد. طبق تحقیقات انجام شده توسط Compass متوسط نرخ تبدیل کاربر رسانه‌های اجتماعی به مشتری برند بسیار ضعیف است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، فروشگاه‌هایی که دارای ۵ هزار فالوئر یا بیشتر هستند، نرخ تبدیلشان به تفکیک شبکه‌های اجتماعی به شکل زیر است:

فیسبوک: ۹ تا ۲۳ درصد

توییتر: ۹ تا ۲۷ درصد

اینستاگرام: ۹ تا ۳۲ درصد

اندرو مولز (Andrew Molz)، یک متخصص در زمینه‌ی تجارت الکترونیک است. او با استفاده از فروشگاه ‌ساز شاپیفای (Shopify) یک وب‌سایت طراحی کرده و تنها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی توانسته میزان فروش خود را به ۲.۲ میلیون دلار برساند. او تا به حال با استارتاپ‌های زیادی همکاری کرده و تجربیات زیادی در این زمینه دارد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی ۴ استراتژی او برای رشد در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

۱- شبکه‌ی اجتماعی متناسب با خودتان را پیدا کنید

BeardBrand یک شرکت مبتنی بر اینترنت است که مخاطبان آن را مردان طرفدار ریش‌های پرپشت تشکیل می‌دهند. آن‌ها یک رسانه‌ی اجتماعی قدرتمند طراحی کرده‌اند و بیشتر فروششان از همین طریق انجام می‌شود. آن‌ها با انتخاب شبکه‌ی اجتماعی مناسب توانسته‌اند به خوبی بدرخشند و از این طریق فروش خود را بالا ببرند. بخشی از این تصمیم بر اساس ضرورت به وجود آمده است. مولز می‌گوید: «اگر فعالیت‌های یک برند کم باشد، نمی‌تواند تأثیر خوب و زیادی روی مخاطب بگذارد. شبکه‌های اجتماعی مانند Tumblr و یوتیوب در موفقیت این برند سهم چشمگیری داشتند.» همچنین برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز از روش‌های دیگری کمک می‌کنند که یک برند مخاطبان مورد نظر خود را پیدا کند. به‌عنوان مثال سایت Reddit اجتماعات کوچکی با موضوعات مختلف می‌سازد و کاربران در گروه‌های مورد علاقه‌ی خود عضو می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند در صورت تمایل گروهی را با ویژگی‌های مورد نظر خود بسازند.

 

۲- در مکالمات مشارکت داشته باشید

شما باید اینترنت را به طور دائم زیر نظر داشته باشید. مخصوصا شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایی که با برند شما در ارتباط هستند. ابزارهای زیادی وجود دارند که با قیمت کمی قابل خریداری بوده و هر سایت یا شبکه‌ی اجتماعی که صحبت مرتبط با برند شما در آن در جریان باشد را به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. همچنین شما می‌توانید استراتژی مخصوص خودتان را نیز در این زمینه پیاده‌سازی کنید. بسیاری از مردم از خدمات Google Alerts استفاده می‌کنند تا از آخرین اخبار روز مطلع شوند. مولز می‌گوید: «استراتژی اطلاع از آخرین موضوعات و مکالمات تنها محدود به پیگیری اخبار مرتبط نمی‌شود. شما می‌توانید استراتژی خود را گسترش دهید. به‌عنوان مثال اخبار و پیشرفت‌های رقبای خود را نیز تحت نظر داشته باشید.» روش‌های زیر، به شما در انجام این کار کمک می‌کنند:

 

  • کلمات کلیدی مرتبط را جستجو کرده و از این طریق مشتری‌های بالقوه را شناسایی کنید.
  • مشتری‌های راضی و ناراضی را برای برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید.
  • بدون صحبت از برندتان، اطلاعات خوب و مفیدی را در اختیار دیگران قرار دهید.
  • روشی پیدا کنید و متوجه شوید که مخاطبانتان بیشتر در چه مکان‌های آنلاین هستند.
  • اینفلونسرها و سفیران شناخته شده برای برندهای مرتبط را پیدا کنید.

تحت نظر داشتن شبکه‌های اجتماعی به شما فرصت می‌دهد که ببینید برندتان از طرف دیگران چگونه دیده می‌شود. البته فراموش نکنید که گاهی اوقات دانستن برخی چیزها ناراحت کننده است و باید خودتان را برای بدترین شرایط آماده کنید.

۳- از شور و شوق مشتری‌های خود بهره ببرید

مولز در توضیح این روش برند Diamond Candles، یک برند مرتبط با فروش شمع را مثال زده است. داخل این شمع‌ها حلقه‌هایی به ارزش ۱۰ دلار قرار دارد. همچنین نوشته‌ای داخل هر کدام از شمع‌ها قرار دارد که به خریداران می‌گوید احتمال دارد با خرید شمع بعدی، حلقه‌ای به ارزش ۱۰۰ تا ۵ هزار دلار دریافت کنند. انجام این کار شور و اشتیاق مخاطبان را نسبت به خرید شمع‌های این شرکت‌های چندین برابر کرده است. این شرکت پول کافی برای تبلیغ و بازاریابی نداشت. در نتیجه تمرکز خود را روی تولید محتوا از طریق مشتری‌ها گذاشت. زمانی که مشتری‌ها حلقه‌ی خود را پیدا می‌کردند، با آن عکس گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند. این موضوع باعث شد که مشتری‌ها به طور ناخواسته برای برند تبلیغ کنند و دوستانشان نیز برای خریدن این شمع‌ها ترغیب شوند.

 

۴- محتوای فصلی تولید کنید

اغلب خرده فروشان اهمیت رویدادهای فروش را درک می‌کنند و محصولات خود را به مناسبت تعطیلات یا شروع فصل جدید به حراج می‌گذارند. اما معمولا اهمیت محتوای فصلی و غیرمرتبط با حراج را نادیده می‌گیرند. تولید محتوای مرتبط با تعطیلات و رویدادهای خاص در شبکه‌های اجتماعی از ۲ جهت حائز اهمیت است:

۱- این پست‌ها معمولا مورد استقبال قرار گرفته و زیاد دیده می‌شوند. به‌عنوان مثال می‌توانید یک مطلب مرتبط با تعطیلات بنویسید و تصویر حال و هوای شرکت را در آستانه‌ی تعطیلات منتشر کنید. ۸۷ درصد پست‌های فیسبوک تنها زمانی تحت تأثیر قرار می‌گیرند که عکس داشته باشند. بنابراین اهمیت عکس‌ها را دست کم نگیرید.

 

۲- دومین دلیل اهمیت چنین پست‌هایی زمینه‌ی احساسی آن است. تعطیلات و رویدادها احساسات مردم را هدف قرار داده و شادی و هیجان را در آن‌ها چند برابر می‌کند. بنابراین چنین پست‌هایی باعث می‌شوند که مخاطب با برند شما درگیر شده و از طریق گذاشتن دیدگاه با آن ارتباط برقرار کند.

رویدادهای فصلی بهترین زمان برای فروش ویژه و حراج‌ها هستند. همچنین بهترین فرصت برای اشتراک گذاری محتوای مرتبط و برقراری ارتباط با مشتری‌ها به حساب می‌آیند. بنابراین تمرکز خود را روی تولید محتوای مرتبط بگذارید و محتواهای مرتبط با حراج را اولیت دوم قرار دهید. رویدادهای محلی، تعطیلات، تغییر فصل و رویدادهای مهم ورزشی را دنبال کرده و محتوایی مرتبط با این رویدادها تولید کنید.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در تجارت الکترونیک بسیار زیاد است و این خبر موضوع جدیدی نیست. مهم این است که شما بتوانید فرصت‌های موجود را جستجو کرده و از شبکه‌های اجتماعی برای بهبود تجارت الکترونیک خود استفاده کنید. استفاده کردن از این فرصت‌ها کلید رشد برند است.